דיוקן האמן

בקורס תהליכי יצירה שאני מלמדת במכללת אמונה, סטודנטיות שנה א' מקבלות תרגיל סיום לסוף סמסטר א' "דיוקן האמן". זה תרגיל קלאסי בהוראת אמנות שהמטרה שלו להכיר מקרוב תהליך יצירה של אמן וליישם בעבודה עצמאית את עקרונות עבודותו האמנותית. במהלך השנים התרגיל הזה עבר שינויים, עליות וירידות עד שמצאתי את המתכונת הכי יעילה.

בעקרון כאשר נותנים "תרגיל מחווה לאמן" יש צפייה מהסטודנטית ליצור בהשראת האמן. ברוב הפעמים יש הצמדות גדולה מדי ל"מאסטר" או להיפך – נוצרת חסימה. האמן המפורסם נראה לסטודנטית המתחילה כבילתי ניתן להבנה או להשגה. לעיתים נדירות המינון של ה"מחווה" היה מדויק.

בשנים האחרונות מצאתי הנחיות חדשות לתרגיל והתוצאות לפניכם.

חיה אנקרי, דיוקן ישראל הירשברג
חיה אנקרי, דיוקן ישראל הירשברג

השלב הראשון הוא כתיבת ראיון דימיוני עם האמן. הראיון צריך להתבסס על מחקר, ניסוח שאלות ובעיקר כתיבה דיאלוגית כאשר הסטודנטית למעשה "ממציאה" גם את התשובות. לא פחות חשוב בראיון הוא תיאור המפגש עצמו. גם זה כמובן מפגש דמיוני והכתיבה עליו יוצרת טקסטים פואטיים אישיים.

החלק השני של התרגיל מטפל ב"דיוקן האמן". הסטודנטית צריכה לשקף את היצירה של האמן דרך הדיוקן העצמי שלו. בהתחלה זה מעורר קצת פניקה אבל אחרי שנרגעים מבינים שזה אפשרי.

הדר בן אליהו "הגרילה" למשל את ציבי גבע. אמן שהפוליטיקה הישראלית המורכבת משתקפת לאורך השנים בכל עבודותיו. היא הצליחה לחבר את החומרים ואת האידאולוגיה לתוך הדיוקן של ציבי גבע:

הדר בן אליהו, דיוקן ציבי גבע
הדר בן אליהו, דיוקן ציבי גבע

העובדה שהסטודנטיות לא בוחרות את האמן אלא מקבלות אותו בהגרלה משפיעה לדעתי על הצלחת התרגיל. דווקא חוסר ידיעה מוקדמת וחוסר בחירה לגבי האמן מאפשרים את הפתיחות. הנטייה הרי תמיד תהייה לבחור משהו שמתחברים אליו ולאו דווקא באמן שמעורר קונפליקט אישי או התנגדות. ולכן האלמנט של ההגרלה מוציא את הסטודנטית מאזור הנוחות שלה ומכניס רובד של התמודדות עם קונפליקטים.

הדר עמרם בחרה בראיון המדומיין עם תמר גטר להתמקד בסדרה של האידיוטים. ב"דיוקן האמנית" הפכה תמר גטר להיות אידיוטית בעצמה:

הדר עמרם, דיוקן תמר גטר
הדר עמרם, דיוקן תמר גטר

הרשימה של האמנים שהכנתי לצורך התרגיל ואשר הוכנסו להגרלה מורכבת רק מאמנים ישראלים אבל מתקופות שונות. כך יצא שנועה גור זכתה להתבונן ביוסי ברגנר והפרפרים שלו:

נועה גור, דיוקן יוסי ברגנר
נועה גור, דיוקן יוסי ברגנר

האיזון בין אמנים לאמניות נשמר עם נטייה קלה לטובת הנשים. וגם הסגנונות והמדיומים היו מגוונים. כך נכנסו לאותה הגרלה זו לצד זו ביאנקה אשל-גרשוני ויעל ברתנא:

עטרה שוורץ, דיוקן ביאנקה אשל גרשוני
עטרה שוורץ, דיוקן ביאנקה אשל גרשוני

 

רבקה אלימלך, דיוקן יעל ברתנא
רבקה אלימלך, דיוקן יעל ברתנא

מיכל רובנר הייתה אתגר מעניין עבור הסטודנטית יעל בר אושר. איך אפשר לשקף בדיוקן אחד כל כך הרבה מדיומים, ארצות, סגנונות ובכל זאת להישאר נקיים ו"לבנים" כמו מיכל רובנר? הנה חלק מהדיוקן. שימו לב לאנשים הקטנים ההולכים על הראש:

יעל בר אושר, דיוקן מיכל רובנר
יעל בר אושר, דיוקן מיכל רובנר

ואחרונה חביבה ירדן קריגמן שהתמודדה עם שובו של הריבוע הצהוב בדיוקן של לארי אברמסון:

ירדן קריגמן, דיוקן לארי אברמסון
ירדן קריגמן, דיוקן לארי אברמסון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s