רמברנדט בירושלים, ירמיהו מבכה את החורבן. אז איפה כולם?

עשרות אנשים עמדו בתור בכניסה לתערוכה וחיכו למדריכה. הסיור המודרך עמד לצאת לדרך בצהרי היום במוזיאון ישראל. בתוך התערוכה עצמה היו עוד כמה עשרות שהחליטו שהם יכולים לצלוח את האתגר האינטלקטואלי לבד. בגלל שקראתי את הספר, שכבר שבועות ארוכים נמצא בראש רשימת רבי המכר, נכנסתי לראות האם יש הצדקה להפוך ספר שהוא רב מכר לתערוכה. התשובה היא: לא. תוך פחות מחמש דקות הייתי בחוץ. ממהרת לפגוש את גדול הציירים (בעיניי) שמוצג עכשיו בירושלים: רמברנדט.

הלכתי הרבה, את כל האימפרסיוניזם הייתי חייבת לעבור והנה שקט ושלווה. אל מול אגף הנוער הרועש ולנוכח העשרות או המאות שפוקדים את התערוכה "קיצור תולדות האנושות" המבוססת על רב המכר של יובל נוח הררי פתאום מוזיאון ישראל הפך להיות ריק מאוד. איפה כולם?

רמברנדט

שתי תמונות של רמברנדט מוצגות עכשיו בירושלים. ביחד עם עוד ציירים בני זמנו מהאסכולה ההולנדית וכמובן הרישומים שהם חלק מאוסף המוזיאון. אף אחד לא עשה סלפי עם ירמיהו. יכולתי לשבת בשקט ולהתבונן.

רמברנדט 1

את ההדרכה האישית עשה לנו השומר. הוא הצביע על התמונות של המורה של רמברנדט. במיוחד התקומם על התמונה של גירוש הגר. מדוע ציירו את שרה כל כך זקנה ורעה?

רמברנדט 3 רמברנדט 2

אבל אותי מעניין ירמיהו. בכל זאת אנחנו בימי בין המצרים. עוד מעט ט' באב. האם חוץ מירמיהו עוד מישהו מבכה את חורבן ירושלים או שכולם הלכו לנוח הררי?

רמבנרנדט 4

התצוגה והקטלוג הקטן ובו טקסט של האוצרת שלומית שטיינברג מתמקדים בהשוואה שבין שתי תמונות של רמברנדט: ירמיהו מבכה את החורבן ופטרוס הקדוש בכלא. זה כמעט משחק של מצא את ההבדלים: במבט ראשון יש הרבה דמיון אבל כשמתעמקים בפרטים רואים שכמעט אין שום דבר זהה: המבט של ירמיהו הרבה יותר מושפל והוא נשען על ידו האחת, פטרוס לעומתו מביט דווקא למעלה וידיו לפנים, אצבעותיו שלובות. צבעי הבגד, האטריביוטים המפוזרים  ואפילו הרקע לא דומים בכלל בשתי התמונות. ובכל זאת ההשוואה מעניינת.

רמברנדט 5 רמבנרנדט 4

ובחזרה לדמותו של ירמיהו. רמברנדט מצייר אותו כאיש חכם (מעידים על כך הקמטים במצח, הזקן ותנוחת הראש), עשיר (הלבוש והכלים שמסביבו) ואולי אפילו גיבור המוכן לעמוד בתלאות הכלא על מנת לדבוק באמת שלו. אבל שלוש התכונות הללו הן בדיוק כל מה שירמיהו עצמו אמר שלא צריך להיות. אולי זאת הייתה הדרך המתונה של רמברנדט לצאת נגד דמותו השנויה במחלוקת של הנביא המטיף:

"כּה אָמַר ה'
אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתו
וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּור בִּגְבוּרָתו
אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרו:"

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s