הגדה של אישה

כשהתחלתי לכתוב את עבודת הדוקטורט שלי היו לי הרבה ספקות וחששות. מה שידעתי בוודאות זה שהמחקר יהיה קשור בנשים ובאמנות יהודית. כל השאר היה נעלם…

באחד הקורסים בתואר השלישי (אוניברסיטת בר אילן) הסבירו שהשלב הראשון הוא איסוף נתונים. במשך כמעט שנה שלמה ביליתי בספריות ברחבי הארץ וצילמתי כל תמונה שהופיעה בה דמות של אישה מתוך כתבי יד יהודיים. ככל שהלכו הממצאים והתרבו שמתי לב למכנה משותף: התמונות של הנשים היו רובן ככולן איורים מתוך הגדות של פסח.

"בטוח כבר חקרו זה" אני עדיין שומעת את עצמי אומרת לשני המנחים המיתולוגיים שלי: פרופ' דניאל שפרבר ופרופ' שאול רגב. מישהו כבר בטח אסף את כל האיורים של נשים בהגדות של פסח וניתח, והשוואה והסיק מסקנות.

לאט לאט התגלה שדווקא לא. אמנם מחקרים על הגדות מאוירות נכתבו הרבה אבל אף פעם לא בהיבט מגדרי. כך התחיל להתגבש הרעיון: לאסוף, למיין ולחקור תיאורי נשים מתוך הגדות פסח מימי הביניים, לבודד אותן לחלוטין מההקשר של הטקסט אבל לא מהקשרים אחרים כמו חברה, מצב כלכלי,  מעמד משפטי והלכתי ועוד.

יצאתי למסע.

ארבע שנים של מסע מרתק עם קרוב ל-400 תמונות של נשים ו-328 עמודים של מחקר. לא כולל הרשימה הביבליוגרפית:

דוקטורט

אמנם את התואר קיבלתי כבר לפני יותר מתריסר שנים אבל אני מרגישה שהמסע עוד לא נגמר. עוד לא פרסמתי את המחקר. לא בצורת ספר ולא כמאמר. עדיין לא הגשמתי את החלום להוציא הגדה של פסח "הגדה של אישה" (לפחות יש לי כבר שם) המבוססת על הממצאים של המחקר.

אבל עד שיתממש החלום הזה אתם מוזמנים להיכנס לעולם המרתק של נשים יהודיות בימי הביניים. מדהים עד כמה לא הרבה השתנה מאז בהיבטים של דת ומגדר.

חג שמח

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s