אז מי מצלם את הצלמים?

השאלה החשובה ששאל פייר בורדייה במאמרו המפורסם ״מי יצר את היוצרים״ היא שאלה שעוסקת באופן שבה מתעצבת תרבות. אנחנו רגילים לחשוב על פעולת יצירה כעל דבר ספונטני שמתקיים אודות לכוחות פנימיים של היוצר. בורדייה מציע להסתכל על יוצרים כתוצר של תרבות. הוא אמנם דיבר בעיקר על סופרים אבל אני רוצה להרחיב את הדיון של בורדייה ולהכיל אותו גם על צלמים.

הטענה שלי היא שאם אנחנו עוקבים אחרי האופן שבו צלמים מצלמים צלמים אחרים (בנוסח גנן גידל דגן בגן) אנחנו יכולים להבין את השינוי התרבותי והחברתי שהתחולל בעולם בשני העשורים האחרונים.

בשיחה מאוד מעניינת שהייתה לי השבוע בנושא ״צלם מצלם צלם״ עם פיני יצחקי, בעל תואר שני בתקשורת, מנהל תחום הסברה אזרחית במשרד ראש הממשלה הוא דיבר על התמונה של צור שיזף שהייתה אחת התמונות הראשונות שהתפרסמו בזכות העובדה שצלם צילם צלם:

צור שיזף, סומליה, 1992
צור שיזף, סומליה, 1992

 

אם נחזור להבחנות של בורדייה אז מה שאנחנו רואים כאן זאת יצירה שמי שאחראי לה הוא לא הצלם הראשון או הצלם השני אלא תרבות הצריכה המערבית. הדחף לצלם את הזוועה נובע מהמקום ומהמעמד שמייחסת תרבות זו בתחילת שנות התישעים לצילומי ״זוועות״ שנמצאות הרחק מסדר היום הציבורי. השאלות האתיות שבמבט ראשון מופנות לעבר הצלם (מדוע הוא ממשיך לצלם ולא מושיט עזרה, למשל)  הופכות במבט מעמיק להיות שאלות שנשאלות כלפי העולם כולו שעסוק בזמן הזה בצריכה מאסיבית של מותגים ומזון מהיר. הצופה החיצוני מיוצג כאן אולי באופן סימבולי על ידי הצלם השני שהעדרותו מהפריים אבל נוכחתו בארוע היא שנותנת לתמונה את המשמעות הנוספת שלה: העולם המערבי שותק נוכח הזוועה שמתחוללת במדינות העולם השלישי.

במרחק של 22 שנה מאותה תמונה מוצגת בימים אלו בפריז התערוכה של מרטין פאר ובה תמונה אחת שהתפרסמה בזכות אותו רעיון. ההבנה שכאשר צלם מצלם צלם אחר הצילום הופך להיות מטפורה לתרבות השלטת.

 

מרטין פאר, ״צרפת, פריז, הלובר״, 2012
מרטין פאר, ״צרפת, פריז, הלובר״, 2012

פאר מתעסק בתערוכה שלו בצילום האובססיבי של תיירים ברחבי העיר פריז. אבל ההשוואה בין שתי התמונות היא מתבקשת. קודם כל הצלם הבודד הופך ל״המונים שמצלמים״. היום כל אחד הוא צלם ושימו לב עד כמה מיותר, מגושם ולא הכרחי נראה לנו פתאום הציוד שסוחב איתו הצלם בסומלייה. המבט הקרוב של הצלם בתמונה של צור שיזף מתחלף במבט רחוק מאוד שמתווך על ידי מחיצות ומסכים. מה שמדהים בתמונה של פאר זאת העובדה שהצלמים כמעט ולא יכולים לראות את האוביקט המקורי שהוא כביכול נושא הצילום: תמונת המונה ליזה של הצייר לאונרדו דה-וינצ׳י. זה ברור לנו שבגלישה מהירה של כמה שניות בסמרטפון כל אחד יכול לקבל תמונה איכותית יותר של המונה ליזה ממה שהוא יכול לראות במוזיאון עצמו. לפיכך המונה ליזה היא לא נושא הצילום. נושא הצילום הוא האופן שבו התרבות הנוכחית מכריחה אותנו לתעד כל שנייה וכל מהלך מחיינו, האופן שבו אנחנו מתעדים את עצמינו ומשתפים בכל רשת חברתית אפשרית את מה שאנחנו חווים באותו רגע כסוג של הוכחה לקיומנו.

הרעיון של ״צלם מצלם צלם״ מעסיק את אבא שלי, הצלם חיים גרוס כבר כמה זמן והוא עושה נסיונות ללכוד במצלמה שלו צלמים אחרים בשעה שהם מתרכזים ומתאמצים לצלם תמונה טובה. אפשר לראות שמעניין אותו שפת הגוף של הצלם, התשוקה שלו לתפוס את הזוית :

חיים גרוס, צלם מצלם צלם, 2014
חיים גרוס, צלם מצלם צלם, 2014

 

 

jafo 067a itx 994a

אבל מה שמיוחד בסדרה הזאת שבתור צלם מסורתי קשה לאבא שלי להשתחרר מהנושא של התמונה המצולמת. היא עדיין חשובה בעינייו והוא מתאמץ אחר כך לעמוד באותו מקום שבו הצלם ה״מקורי״ צילם את התמונה שלו  ומשחזר במצלמה את מה שהצלם האחר ראה.

יש כאן שאלות שקשורות באופן עמוק לפילוסופיה של הצילום. אם נחזור לתמונה הראשונה של צור שיזף אז שם זה בולט יותר. מי הצלם המקורי של התמונה? ומהי התמונה שאנחנו לא רואים? הרי הצלם שנראה בתמונה נותר אנונימי. גם התמונה שהוא צילם לא התפרסמה כמו התמונה של צור שיזף שהיא כאמור יצרה את המשמעות העמוקה של התיעוד. ללא הנוכחות של הצלם השני לא הייתה כמעט משמעות יוצאת דופן לצלם הראשון.

גם בסדרה של חיים גרוס עולה בברור השאלה של יחסי הכוח. למי שייכת התמונה? מה המעמד האנונימי של מי שמצולם בה והאם התמונה העיקרית לא נסתרת מעיני הצופה. האם צלם אחר יכול לבוא ולשחזר אותה?  הרי גם אם עומדים אחר כך בדיוק באותו מקום ובאותה תנוחה כל עין וכל יד היא אחרת, וגם הזמן שחולף משנה את האוביקט או הסובייקט המצולם.

כשצלם מצלם צלם מה באמת מצולם שם? מה שצילם הצלם או מה שצילם הצלם שמצלם במצלמתו את הצלם?

חיים גרוס, צלם מצלם צלם, 2014
חיים גרוס, צלם מצלם צלם, 2014

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s